תפריט

חיזוק מבנים ישנים ב – 2022: כל מה שאתם צריכים לדעת


הזמן החולף משפיע לא רק על הגוף שלנו, אלא גם על הבניינים בהם אנחנו מתגוררים, אם נוסיף לכך את פגעי מזג האוויר, אליהם הבניינים חשופים באופן תמידי, הרי שנגלה כי בניינים רבים, ובעיקר ישנים, זקוקים לשיפוץ וחיזוק, בעיקר כדי לשמור על ביטחונם של הדיירים, אך גם כדי לשמור על חזות חיצונית אסתטית ומסודרת של הבניין

 

חיזוק מבנים – זה חשוב!

טכניקות הבנייה המיושנות, יחד עם העובדה כי בנייני המגורים חשופים באופן תדיר לפגעי מזג האוויר, הביאו יחדיו למציאות בה בניינים ישנים נמצאים במצב רעוע למדי, המהווה סכנה בטיחותית בעיקר וגם נראים מוזנחים למדי, כך שערכם וערך הסביבה הנדל"נית בה הם נמצאים נפגע בהתאם.

מלבד הסכנה הבטיחותית שבהתמוטטות המבנה, הרי שמעל מבנים אלו מרחפת גם הסכנה של קריסה בעת רעידת אדמה, סכנה אשר הפכה להיות מוחשית במיוחד בשנים האחרונות ואף זכתה לתוכנית ממשלתית ייחודית שמטרתה חיזוק מבנים לרעידות אדמה. חברתנו מבצעת חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה ללא קשר לתוכנית תמ"א 38.

 

אילו מבנים זקוקים לחיזוק?

כך, חיזוק מבנים ישנים הפך ללא פחות מפרויקט לאומי, אך כדי להבין אילו מבנים עונים על ההגדרה 'ישנים', עלינו להכיר את תקן 413, התקן הישראלי שהוחל בישראל משנת 1980 להגדרת תקינותם של המבנים ויכולת העמידה שלהם מפני נזקי רעידות אדמה.

ניתן להבין אם כך, כי מבנים אשר נבנו לפני שנת 1980, נבנו שלא בהתאם לתקן החדש ולפיכך, הם עומדים בסכנה מהותית לפגיעה במידה ותתרחש רעידת אדמה. מלבד זאת, תחזוקה לא נאותה של הבניין, או שיפוץ לא תקין של אחד הדיירים, עלולים להוביל אף הם למצב בו נדרש תהליך חיזוק מבנה קיים, כדי לשמור על שלימותו ולהעניק לו יציבות.

איך ניתן לזהות מבנים שזקוקים לשיפוץ / שיקום?

כעיקרון, לא כל מבנה ישן ובעל מראה מוזנח זקוק לשיפוץ ושיקום, כשלמעשה, ניתן לזהות מבנים כאלו באמצעות סימנים חיצוניים בולטים, המעידים באופן כללי על חולשה מבנית. ברוב הפעמים כל מה שנדרש הוא לחזק את העמודים וברוב הפעמים זה כל הבעיה.

במקרה של הסימנים החיצוניים ניתן למנות – סדקים בעובי של 3 מ"מ לפחות, פגמי בטון מהותיים, נשירת אריחים, ברזלים חשופים, שקעים במקומות שונים, בלאי מוגבר של מערכת הצנרת ועוד.

הופעת סימן אחד או יותר מהפרמטרים הללו, אינה צריכה לגרום לכם לעזוב בבהלה את הבניין, אך בהחלט צריכה להרים אצלכם דגל אדום וכדי שתוכלו לוודא את מצבו של הבניין בצורה המיטבית ביותר, עדיף להזמין מהנדס בניין מקצועי או קונסטרוקטור מומחה שיבצעו בדיקה יסודית למבנה.

 

המטרה העיקרית – הגנה מפני קריסה ונזקי רעידות אדמה

בניין מוזנח ללא ספק מראה לא כל כך נעים לעין, אשר כאמור, פוגע גם בערך שלו בכלל ושל הדירות שלנו בפרט, אך בסופו של דבר, המטרה העיקרית של חיזוק מבנים היא להגן על המבנה מפני מצבים של קריסה ונזקי רעידות אדמה, מצבים שאינם כל כך תלושים מהמציאות ואף התרחשו מספר פעמים בשנים האחרונות.

חיזוק מבנים – כיצד זה מתבצע?

חיזוק מבנים קיימים יכול להתבצע במגוון שיטות ודרכים, כאשר כל שיטה ודרך יש להתאים למהות התיקון המבוקש ולאחר בדיקה מקיפה ויסודית של תשתיות המבנה והמעטפת החיצונית. יחד עם זאת, ישנן מספר שיטות חיזוק מבנים נפוצות ופופולאריות במיוחד, המתמקדות בחיזוק קורות הבטון, על ידי עיבוי או הוספת מסגרת ברזלים.

אחת מהשיטות שחברתנו מבצעת היא באמצעות יריעות ולוחות פחמן מפני שהם הפתרון האולטימטיבי לפרויקט חיזוק מבני בטון, חיזוק קורות חיזוק תקרות בטון, גשרים ושאר אלמנטי בטון מזויינים.

יריעות ולוחות פחמן הן תוצר של טכנולוגיה מתקדמת המעניקה פתרון ומענה לחוזק גבוה יותר במאמצות מתיחה. יריעות ולוחות פחמן שייכים לקבוצת החומרים המרוכבים אשר יש להם יחס קשיחות ומשקל גבוה ובנוסף הינם בעלי עמידות טובה בטמפרטורות גבוהות ולכן יעילות מאוד בעת חיזוק קונסטרוקטיבי.

במידה ומדובר בברזלים חשופים, או קירות נרקבים ובעלי עובש מתקדם, הרי שלפני כל פעולת שיפוץ ותיקון חשוב לדאוג לטיפול וניקוי יסודי של הקורות והברזלים וזאת כדי למנוע מצב של תיקון חיצוני בלבד, בעוד שמתחת לנראות החיצונית, הכל נשאר במצב פגום.