תפריט

מבנים מסוכנים: כל מה שצריך לדעת לפני שמזמינים קונסטרוקטור – המדריך המלא


מבנים ישנים, או כאלו שלא מתוחזקים כראוי, יכולים להגיע עם השנים למצב בו מופיעים בהם ליקויים מסוכנים, יש עניין של בלאי, זה קורה לכולם, גם אם עושים הכל כמו שצריך, מה שניתן לעשות לבצע תחזוקה שוטפת של הבניין. במצב כזה העירייה תוציא צו המחייב "צו מבנה מסוכן" בבית המשפט כדי להשלים שיקום / לשפץ את המבנה או להסיר צו מבנה מסוכן.  אך לפני שמגיעים לפינוי, לעיתים מנסים לשפץ ולחזק את המבנה כנדרש ובדיוק בשלב זה ולפני שמזמינים קונסטרוקטור, הנה כמה דברים שכדאי לדעת:

מהו מבנה מסוכן?

אין ספק כי המילים מבנה ומסוכן ברורים לנו, אך מה המשמעות של הצירוף המילים מבנה מסוכן? האם יש הגדרה מדויקת שהופכת את המבנה למסוכן? כעיקרון, כל מבנה מסוכן מוגדר כך על ידי מהנדס בניין בהכשרתו, אשר ביצע בדיקה יסודית והגיע למסקנה כי אותו מבנה ספציפי מהווה סכנה עבור דייריו או עוברי אורח.

הגדרת מבנה בתור 'מבנה מסוכן' נעשית באמצעות הוצאת 'צו מבנה מסוכן' על ידי מחלקת הנדסה אזרחית או היחידה למבנים מסוכנים של הרשות המקומית, לאחר הבדיקה המקצועית.

בהתאם, רק מהנדס בניין רשאי להסיר את צו מבנה מסוכן לאחר ביצוע התיקונים הנדרשים לשיקום ובדיקה מקצועית נוספת מטעמו. כך, בין הסימנים העיקריים היכולים להעיד על כך שהמבנה מהווה סכנה ממשית, נמצאים תופעות כמו – סדקים בעומק 3 מ"מ לפחות בעמודים וקורת הבניין, יסודות אכולים ומתפוררים, ברזלים חשופים ו/או חלודים, שקיעות, תקלה בצנרת הבניין, שינויים בעקבות שיפוץ של אחד הדיירים אפילו ברמת פסיפס מתפרק שנופל מקומה 30- זו סכנה ממשית.

 

המבנה מסוכן? אלו הפעולות שכדאי לעשות

כעיקרון, כלל הסימנים שהזכרנו לזיהוי של מבנה מסוכן, אינם מופיעים ביום אחד, אלא מדובר בתהליך של הזנחה מתמשכת, אותה ניתן למנוע באמצעות תחזוקה שוטפת של הבניין וביצוע שיפוצים בדירות, דוגמת שבירת קירות, רק עם אישור קונסטרוקטור. אך בדיעבד, לאחר שהבניין שלכם כבר הגיע למצב של מבנה מסוכן, ישנן כמה פעולות שכדאי לעשות.

  • ביקורת קונסטרוקטור – אמנם הסימנים לזיהוי מבנה מסוכן הם די ניכרים לעין, אך בסופו של דבר, בדיקת מבנה מסוכן והגדרת המבנה ככזה יכולה להתבצע רק על ידי מהנדס בניין או קונסטרוקטור מקצועי ולאחר בדיקה מקיפה של היסודות ומעטפת המבנה.
  • שיפוץ עם אנשי מקצוע מומחים – הסרת צו מבנה מסוכן תבוצע רק לאחר שיפוץ ותיקון הליקויים ולפיכך, חשוב לבצע זאת רק עם אנשי מקצוע מומחים ומנוסים בתחום.
  • אל תמתינו להתערבות של בית משפט – מלבד העובדה כי לא ניתן לבצע עסקאות מכירה/קנייה במבנה שהוגדר כמסוכן, הרי שעיכוב בביצוע תיקון הליקויים יכול להביא את העירייה לפנות לבית משפט לקבלת צו אזהרה לפני פינוי וסנקציות נוספות, לרבות פתיחה בהליך פלילי.

 

מה המשמעות של מבנה מסוכן?

הזכרנו כי הגדרת המבנה כמסוכן יכולה להביא להוצאת צו אזהרה לפני פינוי הדיירים מהבניין וכן למנוע ביצוע עסקאות קנייה/מכירה של דירות בבניין. כאשר בנוסף לכך, להגדרת הבניין כמסוכן ישנן משמעויות נוספות, ביניהן העברת האחריות על כלל הסיכונים העלולים להיגרם מהליקויים בבניין (דוגמת נפילת אריחים על עוברי אורח) אל דיירי הבניין.

משמעות נוספת, חשובה לא פחות, מקורה בפוליסות ביטוח המבנה של הדיירים בבניין, כאשר במרבית הפוליסות הללו, קיים חריג, המחריג מכלל כיסוי ביטוחי מבנים, שהוצא להם צו מבנה מסוכן.

 

כיצד מסירים צו מבנה מסוכן?

הסרת צו מבנה מסוכן מתחילה כמובן בתיקון הליקויים שבגינם הוצא צו מבנה מסוכן לבניין, אשר כפי שהזכרנו, צריך להתבצע על ידי קבלן מקצועי ומנוסה וזאת לאחר ביצוע התיקון בהתאם לתכנית העבודה שהכין הקונסטרוקטור.

לאחר תיקון הליקויים, על הקבלן המבצע לספק לכם אישור מבנה מסוכן, בו יצוין כי עבודת השיקום והשיפוץ בוצעה בהצלחה וכלל הליקויים טופלו בהתאם. את האישור שקיבלתם מהקבלן, עליכם יהיה להציג בפני הרשות המקומית, אשר תשלח מהנדס בניין מטעמה לצורך בדיקה נוספת למבנה, אשר בסיומה יחליט האם הליקויים שנרשמו בצו הוצאת מבנה מסוכן, אכן טופלו כראוי. במידה והתשובה חיובית, הרי שתקבלו אישור להסרת הצו.