תפריט

סוגי שימור מבנים – ההבדל בין שחזור מבנים לשימור


שימור מבנים היא פעולה מוכרת בעולם האדריכלות והיא נועדה לשם חידוש מבנים קיימים אשר להם חשיבות היסטורית ו/או תרבותית. לא מעט בתים עוברים הליך של שימור על מנת לאפשר מצד אחד את השימוש (מגורים / עסקים ) במבנים ומהעבר השני לאפשר את שימור המבנה הערכים והזיכרונות שהוא מביא איתו. הדוגמא הטובה ביותר לביצוע שימור מבנים הוא מתחם שרונה בתל אביב אשר בו המבנים כולם עברו שימור וכיום הוא מהווה מתחם פעילות אטרקטיבי אליו מגיעים רבים מתל אביב בפרט ומרחבי המדינה ואף העולם בכלל. ובכל זאת, כאשר אנו מדברים על שימור, נשאלת השאלה מהו שחזור? האם זוהי אותה פעולה או שמא זוהי פעולה משלימה או בכלל מנוגדת לשימור? בואו נמשיך ונבחן את הסוגייה.

מהו שחזור מבנים

בתהליך שימור מבנים, יש לבצע שחזור מדויק ככל האפשר של חזית המבנה אך לא רק. בתהליך שחזור המבנה יש להחזיר את המבנה הקיים לאופן בו המבנה היה קודם לכן – על מבצע השחזור להציף את הפריטים שאפיינו את המבנה ולייצר אותם בשנית – תוך הבנה שהפריטים הללו כבר לא קיימים ויש ליצור אותם מחדש. להבדיל משימור מבנים שם, יש לשמור על הקיים באמצעות תחזוקה ולעיתים שחזור, בשחזור עצמו מתמקדים אך ורק ביצירת הפריטים שהיו קיימים פעם ואינם קיימים כיום. חשוב להבין כי בין שחזרו לבין שימור מבנים ישנה מעין תחרות – יש את מי שטוען כי השחזור היא תוספת של פריטים שלא היו במציאות ועל כן אין בהם צורך.

אילו סוגי שימור מבנים קיימים 

ישנם מספר סוגי שימור אשר קיימים כיום ובין היתר ישנה את הגישה ההיסטורית שטוענת כי על המבנה להמחיש את ההיסטוריה של המקום ושמור על ההיסטוריה הזו בכל מחיר – ניתן לראות את הגישה הזו באופן משמעותי במדינת ישראל. מנגד ניתן מצוא את הגישה האדריכלית אשר טוענת כי על המבנה להעניק את החוויה הנדרשת במקום – כדי להבין עד כמה הגישה הזו חשובה, ניתן למצוא אותה בעיקר באנגליה.

במקביל, יש את הגישה התרבותית באמצעותה יוצרים חיזוק וגיבוש של זהות המקום – על מנת להבין גישה זו, ניתן לציין את השימור של מבני אונסק"ו.

הכירו את שימור המבנים בגישה ההיסטורית

משום שזוהי הגישה שמאפיינת את מדינת ישראל, נתמקד בה לרגע. על מנת לבצע שימור בהתאמה מלאה לגישה זו יש לגדר ולקרות את המבנה, יש לבצע תיקוני תחזוקה במבנה לצד ייצוב המבנה. במקביל יש במהלך השימור לדאוג לשיקום החלקים שנפגמו במבנה, להקנות לו את המראה כפי שהיה בעבר, ועוד. הקריטריונים המהותיים לשימור (אותם קבעה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל) הם : ראשוניות, אתר הקשור לאישיות / לקבוצה בעלי חשיבות היסטורית, מבנה ארכיטקטוני, מבנה שמאפיין תרבות / תקופה, מבנה שלו חשיבות היסטורית, מבנה שמשויך לשיטת בנייה ייחודית ו/או בעלת חומרים ייחודיות.