תפריט

שימור מבנים / שחזור מבנים


כולנו מכירים את הבתים המפורסמים של הטמפלרים הממוקמים במתחם שרונה בתל אביב. במבט ראשון נראה כי מדובר על סגנון בנייה מעט מיושן שכבר אינו נראה בבתים מודרניים ברחבי הארץ, אך ממבט שני ניתן לראות כי אותם מבנים נראים למעשה חדשים ואסתטיים כאילו נבנו לפני זמן קצר.

הסיבות למראה החדש של מבנים אלו הן באמצעות שני הליכים, הראשון הוא הליך שחזור מבנים והשני הוא תהליך שימור מבנים, בתי הטמפלרים עברו הליכים אלו בקפדנות רבה, כמו עוד עשרות מבנים היסטוריים מיוחדים וחשובים הנמצאים בתל אביב ובערים נוספות בארץ. מטרת תהליך שימור מבנים והליך שחזור מבנים הינה מטעמים בטיחותיים, כיוון שמדובר על מבנים שנשנו לפני שנים רבות ובאופן טבעי הם רעועים יותר מבחינת כושר עמידות של היסודות.

נוסף על כך, שימור מבנים חשוב במיוחד מטעמים היסטוריים. זוהי הדרך הטובה ביותר לתחזק ולשמר מבנים ישנים בעלי חשיבות עבור ההיסטוריה של מדינת ישראל, ולכן עבודות שחזור מבנים מוכרחות להתבצע על ידי אנשי מקצוע מנוסים בתחום תוך שימוש בחומרי בנייה מתאימים לכך.

החשיבות בשימוש סיד הידראולי במהלך שימור מבנים

עוד מימי הפירמידות הקדומות, שיטות הבנייה נשענו בעיקר על שימוש בחומרים המגיעים מן הטבע כמו חול, אבנים מסוגים שונים ומים. שילוב של חומרים אלו יוצר את המלט המשמש עד היום לצרכי בנייה שונים כמו הדבקת לבנים, מילוי רווחים וחריצים וגם עבור איטום ובידוד.

כאשר מדובר על בנייה לצורך שחזור מבנים היסטוריים, יש צורך להשתמש בחומרי בנייה מיוחדים לכך כדי לשמור על המבנה הקיים ולא לפגוע בנראותו. מכיוון שמדובר על מבנים ישנים מאוד, הבנייה שלהם נעשתה בחומרי בנייה טבעיים ולא בתערובות בנייה מוכנות כמו שנהוג להשתמש בהן כיום בבנייה המודרנית.

כדי לשמר כמה שאפשר את המבנה ההיסטורי הקיים, חשוב להשתמש בסיד הידראולי לצורך חיזוק ותיקון של המבנה. מדובר על חומר טבעי העשוי אבן גיר שעובר שריפה, והוא משמש בתהליך הבנייה לטיוח, ריצוף, קירות אבן וגם להזרקה כחומר מילוי טבעי ומחזק במבנים טבעיים.

שחזור מבנים בסגנון אקלקטי ובאוהאוס

ניתן להבחין בקלות במבנים היסטוריים באמצעות אופי הבנייה השונה והייחודי שלהם. ישנם מבנים בעלי חזות מקושטת וראוותנית יותר, השייכת לסגנון הבנייה האקלקטי שהיה נהוג בעבר. מצד שני, ניתן למצוא גם מבנים היסטוריים שנבנו בסגנון יותר פשוט ופרקטי הידועים בכינויים מבני באוהאוס.

שחזור מבנים הבנויים בסגנון זה מוכרחים להיעשות באופן מקצועי וזהיר, זאת משום שעבודות השיפוץ במבנים אלו צריכים לשדרג אותם אך גם לשמור על היסודות הקיימים. לכן יש להשתמש בחומרי בנייה טבעיים התואמים לשימוש שנעשה במבנה המקורי, כמו לדוגמה טיח מבוסס סיד.

סוג טיח זה מתאים במיוחד ליישום על גבי מבנים היסטוריים כיוון שהוא בעל צבע לבן ונקי המאפיין את הבנייה של אותה תקופה, ובנוסף הנו בעל תכונות של אלסטיות ויכולת מניעת רטיבות בקירות הודות לנקבוביות הנוצרות בו.