תפריט
ניקוי אברזיבי ותהליך הכנת שטח לבטון

ניקוי אברזיבי ותהליך הכנת שטח לבטון


הכנת שטח לבטון הינו תהליך ביצוע טרם יישום מערכת צבע לציפוי אלמנטי מתכת או טרם יישום מערכת ציפוי לבטון

לתהליך ניקוי אברזיבי למטרת הכנת שטח לבטון חשיבות רבה בהשגת תוצאת הגמר המתקבלת של המערכת כולה. מטרות הכנת השטח כוללות ניקוי והסרה של ציפוי ישן ו/או חלודה קיימת, חספוס התשתית לצורך עיגון מכני של היסוד (פריימר) ליצירת חיבור מיטבי (אדהזיה).

ניקוי אברזיבי בחומר שחיקה:

מטרות שלב הכנת שטח לבטון כוללות ניקוי וחספוס של פני השטח בהתאם למערכות התקינה האירופאיות והאמריקאיות (ISO-8501 תקני SSPC או מקבילי תקינה בארגון NACE). בין היתר ביצוע הסרה כוללת של ציפוי ישן קיים, הסרת חלודה וקשקשת מאלמנטי מתכת וזיונים, הסרת 'גראדים' הנובעים מריתוכים, ובתשתיות בטון פתיחת חרירים ויצירת תשתית יציבה והומוגנית מוכנה לציפוי.

לצורת האגרגטים יש משמעות בתהליך הכנת שטח לבטון וניתן לחלקן לשתי משפחות – גרגרים בצורה משוננת נקראים 'GRIT' וגרגרים בצורה עגולה נקראים 'SHOT'. סוגי הגרגרים השונים והתפרקותם במהלך ההתזה על פני השטח יוצרים "פרופיל חספוס" שונה, וזאת בהתאם למפרט הציפוי. במקרים מסוימים ניתן לבצע תהליך 'מקוצר' הנקרא "שטיפת חול" דהיינו התזה נמוכה של גרגרים בשילוב מעבר מהיר של המתיז עם פיית ההתזה על המשטח, תהליך שנועד לבצע חספוס עדין ומהיר ('הורדת ברק') מפני השטח.

לצורך ביצוע ניקוי אברזיבי נדרשת מערכת ניקוי פתוחה הכוללת;
מדחס נייד לאספקת אוויר יבש, דוד 'חול' (למילוי חומר שחיקה), מדחס אוויר לאספקת אוויר נקי למסכת העובד בעת היישום, צנרות מתאימות להולכת האוויר הדחוס, מכל דלק, חומרי שחיקה אבריזיביים מתאימים וציוד מיגון אישי.
סכמה בסיסית למערכת פתוחה עבור ניקוי אברזיבי:

ניקוי אבריזיבי

ניקוי מכני:

במקומות בהם לא ניתן או נאסר לבצע ניקוי אברזיבי בהתזה, או ניקוי חול בהתזה מבוצע ניקוי מכני ידני הכולל שימוש באמצעים מכניים חשמליים או פנאומטיים (ממונעי לחץ אוויר) ולעיתים אף שימוש באמצעים ידניים לחלוטין שאינם ממונעים. תהליך ניקוי אברזיבי ותוצאותיו שוות ערך לתהליך ההתזה האבריזיבית וגם הוא כפוף לשורת תקנים אירופאיים ואמריקאים (כפי שצוין בסעיף הקודם). תהליך זה כולל גירוד ושפשוף פני השטח עד לקבלת תשתית נקייה מחלודה וקשקשת, חספוס מתכות ופלדה ואף הסרת ציפוי ישן. לצורך יישום תהליך זה קיים טווח רחב של אמצעים ייעודיים הכולל מברשות פלדה מסתובבות, איזמלים רחבים להסרת גושי חלודה, ניירות וראשי שיוף (ראשי 'שלקה' או 'שלייף'), מכשירי 'צ'יפינג' (אקדחי סיכות פנאומטיים) ומכשירים שיוף רגילים ואקצנטריים ייעודיים למשימות אלו.

שטיפה בלחץ מים גבוה ולחץ אולטרה-גבוה:

שטיפה בלחץ מים גבוה הינן דבר נפוץ בתהליכי הכנת שטח לבטון טרם יישום מערכת הציפוי והצביעה. בחירת לחץ וסוג השטיפה נעשה בהתאם למפרט הטכני והצרכים בפרויקט. שטיפה בסיסית בלחץ מים עד 350 bar מיועדת בעיקר להסרת אבק ושאריות מזהמים לרבות חלקיקי צבע, חלודה, וטיח מצויים במצב רופף על גבי התשתית.

שטיפה בלחץ מים גבוה עד 1000 bar נחשבת "שטיפה בלחץ גבוה" ומאפשרת הסרה מלאה וניקוי של ציפויים מגושי קשקשת וחלודה הדבוקים לתשתית וכן גם יצירת פרופיל חספוס למשטחי בטון. שטיפה זו מצריכה שימוש במשאבות ייעודיות בלחץ וספיקה גבוהים וכן עובד מיומן עם ציוד מגן מתאים.

שטיפה מעל 1000 bar נחשבת "שטיפה בלחץ אולטרה גבוה" ונועדה להסרה מלאה של ציפויים רבי עובי, חציבה מבוקרת במשטחי טיח ובטון ונעשית בעזרת משאבות מיוחדות המופעלות על ידי צוות ייעודי ומיומן למשימה יחד עם תקנות בטיחות מחמירות.

במקרים מסויימים ניתן לבצע 'תהליך שטיפה משולב' להחדיר לתערובת המים סוגי דטרגנטים, סבונים ואף חומרי שחיקה להוספה או שינוי של תהליך השטיפה – וזאת על פי מפרטי הביצוע לפרויקט. יש לציין כי שטיפות בלחץ מים לאלמנטי מתכת אינן מהוות תחליף לחספוס ויצירת פרופיל מחודש של פני השטח.

ניקוי אברזיבי

הליך ניקוי אברזיבי

ניקוי אברזיבי הוא שם כולל למספר שיטות ניקיון שטח לפני יישום חומר כלשהו.
ניקוי אברזיבי הוא תהליך המתבצע כחלק מהכנת שטח טרם ביצוע צביעה כלשהי או מערכת ציפוי לבטון.
הרעיון הכללי הוא לנקות את האלמנט מכל שיירי לכלוך, צבע וגורמים שונים+ חספוס השטח לדרגות שונות לפי מידת הצורך.
מידת השחיקה של המוצרים השונים משתנה- חלקיקים עדינים פחות שוחקים, וחלקיקי גדולים כמובן שוחקים יותר. ניתן להשיג חומרי שחיקה הן באבקת והן בצורת נוזל.
פעולת השחיקה של חומרי הניקוי הללו מסופקת על ידי מגוון מרכיבים. חלקיקים קטנים של מינרלים כמו סיליקה, ספוג או פלדה פיס, או רשת של צמר פלדה עדין, נחושת, ניילון או מטריצה של פלסטיק או מלמין מעורבים.
לאורך זמן, שימוש יתר בכמה חומרי ניקוי שוחקים יכול להסיר את הזיגוג או הציפוי מהמשטחים. יש תמיד לפעול לפי הוראות היצרן ובהתאם לחומרי האלמנט הנמצא בשטח
ניקוי אברזיבי יבש- ניקוי באבקה
פעולות הניקוי והליטוש של חומרי ניקוי אבקתיים הקיימים גם בקרב חומרי ניקוי ביתיים, ניתנים על ידי חלקיקים עדינים של מינרלים נפוצים כמו קלציט, פלדה ספארד, קוורץ וסיליקה. חומרי ניקוי אבקתיים מכילים גם כמויות קטנות של חומרים פעילי שטח להסרת קרקעות שומניות כמו הסרת השומנים הנמצאים בכיורים לאחר שטיפת כלים. כאשר יש צורך בהסרת כתמי מזון, משקאות או עובש, קיים בדרך כלל חומר הלבנה. אם הסרת כתמי חלודה היא תכונה של המוצר, חומצה אוקסלית או נתרן הידרוסולפיט קיימים בדרך כלל.

ניקוי אברזיבי בחומר ניקוי נוזליים

חומרי ניקוי נוזלים הם השעיה של חלקיקי שוחקים מוצקים במטריצה נוזלית עבה. מכילים יותר חומרים פעילי שטח וחומרי שוחקים רכים יותר מאשר בדרך כלל נמצאים בחומרי ניקוי אבקתיים, התוצאה היא פעולת שחיקה עדינה יותר מאשר חומרי ניקוי אבקתיים.
כלים שוחקים: שפשפות, אבנים, ספוגים ומברשות מיוחדות בדרגות חספוס שונות בהתאם לבקשת הלקוח ודרגת החספוס הנדרשת ליישום החומר שהכנת השטח מיועדת לו.
לחומרי ניקוי שוחקים מסוימים יש גם יכולת לחטא משטחים, והם כוללים כימיקלים אנטי מיקרוביאליים להפחתת אוכלוסיית החיידקים על משטחים מלוכלכים. חומרי חיטוי ואנטי מיקרוביאלית כאלה יכולים לכלול, אך אינם מוגבלים, שמן אורן, תרכובות אמוניום רביעיות או נתרן היפוכלוריט (אקונומיקה ביתית). מוצרים אלה יתויגו כ"חומר חיטוי "ומוסדרים על ידי ה- EPA האמריקני. כמו בכל מוצר, על הטכנאים לעקוב אחר הוראות התווית לחיטוי, המכילות לרוב גם שלב ניקוי וגם שלב חיטוי.