תפריט

איטום גבישי


תהליכי בנייה שונים משתמשים בבטון כחומר גלם עיקרי כדי ליצוק יסודות, להעמיד מבנים ואף להקים מבנים תת קרקעיים מתחת לפני האדמה. הבטון הינו חומר חזק ועמיד המעניק תוצר איכותי ונוח לעבודה, אך למרות זו הוא עלול להיות חשוף למפגעים סביבתיים שונים כמו חדירת מי גשמים או תהום.

כדי לחזק את עמידות הבטון, מומלץ להשתמש במוספי בטון איכותיים שיעניקו מבנה חזק ועמיד יותר. את מוספי הבטון ניתן ליישם בקלות על גבי מבנים וקירות חיצוניים, כאשר שיטת יישום זו נקראת איטום חיובי. למבנים פנימיים או תת קרקעיים יש לבצע שיטת איטום שלילי, כאשר מוספי הבטון מוזרקים בטכניקה ייחודית עמוק אל תוך יציקות הבטון.

מהו איטום גבישי?

איטום גבישי (או איטום קריסטלי) מאפשר לאטום באופן יסודי ואיכותי מבנה ויציקות עשויים בטון, כאשר האיטום מתבצע מהחלק הפנימי של המבנה כנגד חדירת מים ורטיבות המגיעים מהצד החיצוני. החומרים המוזרקים בשיטת איטום זו הינם נוזליים או במרקם ג'ל, כך שהחדירה שלהם דרך חריצי הבטון היצוק הינה יעילה וטובה יותר.

כאשר חומרים מגיעים לעומק הבטון ונקשרים אל מים או תנאי לחות הקיימים ביציקה, הם מתחילים להגיב על ידי התרחבות או התמצקות – כך שהחריצים המצויים בבטן נאטמים באופן מוחלט, ואינם מאפשרים מעבר חופשי של מים ולחות אל תוך המבנה.

תהליך התגובה של החומרים המוזרקים למים יוצר מעין גבישים קריסטליים קטנים בחריצי הבטון, ולכן שיטת איטום זו נקראת איטום גבישי.

מהו היתרון של איטום קריסטלי?

היתרון הבולט ביותר של שיטת איטום גבישי הוא בכך שאיטום בבטון אינו מונע ממנו לנשום, ואינו פוגע באורך חייו – אלא ההפך הוא הנכון. הקריסטלים הנוצרים בחריצי הבטון חוסמים את דרכי המעבר של מולקולות נוזלים ומים, ולא מולקולות אוויר החיוניות לאיכות ועמידות של יציקת הבטון בה יושמה האטימה הגבישית.

תהליך ההיווצרות של הגבישים בבטון נמשך לאורך זמן רב, כך שהבטון נשאר אטום ומבודד לחלוטין מפני חדירת מים ורטיבות העלולים לפגוע במבנה וליצור מצב של טחב ורטיבות. בעזרת האיטום הגבישי ניתן למנוע התיישנות ובלאי של מבנים עשויים בטון, הודות לאטימה מיטבית של מלחים המצויים במים ועלולים לגרום לנזקים חיצוניים וחזותיים במבנה כמו קילוף צבע, התגבשות מלח, קורוזיה ועוד.

תהליך איטום שלילי בעזרת הזרקה

איטום גבישי נועד בעיקר ליישום עבור מבנים תת קרקעיים או יישום בחלקו הפנימי של מבנה, כאשר אין דרך להגיע אל צידו החיצוני – כמו במקרה של חניונים או מנהרות המצויות מתחת לפני האדמה. תהליך מתבצע בעזרת טכניקת הזרקה ייחודית העושה שימוש במכונות מקצועיות, המאפשרות הזרקה של חומרי איטום נוזליים בלחצים משתנים.

לפני כל תהליך איטום כזה יש לבחון באופן יסודי ומקצועי את החלק במבנה הזקוק לאיטום, ולהעריך את סוג ואיכות הבטון לצורך בחירת סוג החומרים שיוזרקו לחריצים.